تاریخچه ظروف چینی

مقاله ای که در مجله منتشر شده است، روش جدیدی را نشان می دهد که برای مطالعه ظروف چینی آبی و سفید از سلسله مینگ، دودمانی که از سال 1368 تا 1644 بر چین حکومت می کردند، استفاده شده است. همچنین می تواند به روشن شدن فناوری تولید طیف گسترده ای از سرامیک های مدرن و باستان شناسی کمک کند.

اولین نویسنده این اثر، کارشناس دانشکده علوم زمین و موسسه علوم نانو و فناوری نانو دانشگاه بارسلونا (IN2UB) است. به همین ترتیب، اعضای دانشگاه تولوز (فرانسه)، موزه علوم طبیعی بارسلونا و سنکروترون ALBA نیز در این مطالعه شرکت کرده‌اند.

مطالعه سرامیک برای بازسازی گذشته

از زمان پیدایش اولین سکونتگاه های انسانی، در دوران نوسنگی، یافتن قطعات سرامیکی در بیشتر سایت های باستان شناسی رایج است. این واقعیت، مواد سرامیکی را به یکی از محورهای اصلی مطالعه در باستان شناسی – سبک، تولید و غیره- تبدیل می کند، زیرا تحلیل مذکور به بازسازی تاریخی یک مکان، منطقه یا دوره کمک می کند.

این نوع مطالعه، فناوری تولید سرامیک را از طریق تکنیک‌های علمی بازسازی می‌کند که انتخاب و آماده‌سازی مواد اولیه، شکل‌گیری قطعه، پردازش و تزئین سطح آن و فضای پخت آرکوپال فرانسه را تعیین می‌کند.

سلسله مینگ: هنر و امپراتوری

سلسله مینگ که در قرن چهاردهم توسط امپراتور ژو یوانژانگ تأسیس شد، تحولات اجتماعی و اقتصادی بزرگی را در چین ایجاد کرد و پروژه‌های ساختمانی نمادینی مانند کانال بزرگ، دیوار بزرگ و پایه‌گذاری شهر ممنوعه در پکن را ترویج کرد. اگرچه تولید ظروف چینی آبی و سفید به قرن هفتم پس از میلاد برمی گردد، سلسله مینگ تکنیک های مرتبط با تولید سرامیک را پیش برد و قطعات را در مقیاس وسیع به آسیای جنوب شرقی، شرق آفریقا، خاورمیانه و اروپا صادر کرد.

به عنوان بخشی از این مطالعه، تیم تحقیقاتی برخی ظروف چینی از سلسله مینگ را که با رنگدانه های آبی پایه کبالت در زیر لعاب تزئین شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. این تزئینات آبی متمایز با یک شلیک در دمای بالا تولید می‌شوند. به طور خاص، نمونه های مورد مطالعه مربوط به قطعه یک کاسه بزرگ است که دارای نقاط تاریک متعدد و قابل مشاهده است و از پادشاهی  (1464-1487 پس از میلاد) و (1468-1505 پس از میلاد)، در منطقه است.

نور سنکروترون: بدون لمس نگاه کنید

این کار دمای پخت رنگدانه های چینی و شرایط کاهش اکسیداسیون را در طول تولید آنها تعیین می کند. برای رسیدن به این هدف، تیم آزمایش‌های طیف‌سنجی جذب پرتو ایکس (XAS) و فلورسانس اشعه ایکس (XRF) را روی خط پرتو CLÆSS سنکروترون ALBA انجام داد.

این تکنیک‌های نقشه‌برداری غیرمخرب، ردیابی تغییرات شیمیایی مرتبط با ایجاد لکه‌های تیره روی تزئینات چینی و ظروف مسی را ممکن می‌سازد. به طور خاص، تیم تحقیقاتی توزیع یون‌های آهن و منگنز را در ماتریس چینی مشخص کردند.

لازم به یادآوری است که رنگدانه های آبی کبالت می توانند منشا بسیار متنوعی داشته باشند. به عنوان مثال، در دوره 1279-1423 پس از میلاد، سنگ معدن کبالت غنی از آهن وارداتی از ایران عمدتاً برای ایجاد لکه های تیره مشخص بر روی تزئینات آبی استفاده می شد. بعدها سنگ معدن کبالت غنی از منگنز چینی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت که منجر به تشکیل لکه های تیره غنی از منگنز شد.

با توجه به نتیجه گیری، در طی پخت پرسلن، یون های آهن و منگنز پخش شده و از مناطق با غلظت بالاتر به پایین تر منتقل شدند. در طی سرد شدن، یون‌ها به شکل کانی‌های اکسیدی رودونیت و هاسمانیت ژاکوبزیت ترکیبات میانی متبلور شدند و این امر شناسایی دماهای بدست آمده در طول تولید را تسهیل کرد. مطالعه دقیق یون‌های آهن با تکنیک XAS به ابزاری مؤثر برای ارزیابی رکورد کاهش اکسیداسیون در لاک چینی تبدیل شده است.